Biznis

BOJANA KOVAČ: DIGITALNI MARKETING U BIZNISU

bojana-kovac-digitalni-marketing-u-biznisu

Društvene mreže su već neko vreme jako popularne u Srbiji ali recimo da je u našoj zemlji pre dve godine broj korisnika Instagrama porastao dva puta za samo 6 meseci.

Sada gotovo i da nema pojedinca ali i biznisa koji se aktivno bavi ili pretenduje da se bavi prodajom i uslugama koji nije na Instagramu- započinje priču na temu digitalnog marketinga moja sagovornica Bojana Kovač, stručnjak za digitalni marketing i predavač iz Beograda.

Od Bojane sam htela da saznam kakav je trend korišćenja društvenih mreža u biznisu. 

DA LI SE I ŠTA PROMENILO U SRBIJI PROTEKLIH GODINA?

Naše govorno područje raste velikom brzinom i prema nekim istraživanjima, čak  45% korisnika  više se seća imena brenda koji su videli na Instagramu, nego  na televiziji. Takođe, 50% korisnika pripadaju i dalje nekoj višoj platežnoj strukturi. Zanimljivo je i da osoba mlađa od 25 godina provede u proseku 32 minuta dnevno na Instagramu a prosečno zadržavanje korisnika na Facebook feed-u je manje od 3 sekunde. Na Instagramu je  pojavom Story videa ono jedva 1 sekund.

OTVORILA SAM PREDUZETNIČKU RADNJU, OD ČEGA POČETI KADA JE PROMOCIJA NA DRUŠTVENIM MREŽAMA U PITANJU?

Ne bih da dajem generičke savete jer je advertajzing za svaku industriju specifičan, ali recimo da je poruka da se uvek prvo postavi dugoročni cilj i definišu taktike pre nego što se isplanira predstavljanje na društvenim mrežama na najmanje 3 do 9 meseci. Možda i ne duže od toga jer se platforme i tehnologije menjaju jako velikom brzinom.

Moj savet na osnovu dugogodišnjeg iskustva je da uvek razmišljate da li je neka akcija, post ili bilo kakvo predstavljanje primenljivo i u offline svetu. Kada društvene mreže ne bi postojale, kako bi jednoj skupini ljudi ili targetiranim fanovima predstavili ono što prodajete u direktnom kontaktu?

Kada to zamislite, model preslikajte i na platforme bez obzira koje su u pitanju. Ako se online i offline aktivnosti integrišu na pravi i iskren način, imaćemo prave rezultate.

Svaki post je reklama za ljude koji očekuju nešto od vas. Same metode predstavljanja imaju svoje finese i uvek je neophodno znati koji je benefit koji nudimo našoj ciljnoj publici i da li nas to diverzifikuje od konkurencije koja je prisutna na istim platformama.

Emocije kao što su bes, strah, zabava, smeh i motivacija još uvek najbolje prolaze naročito dok je brend u fazi pozicioniranja na tržištu ali i kasnije. To je naročito važno kada je viralni, odnosno gerila online marketing u pitanju.

Najgore je kada ljudi krenu od “prodaj kupi” postavke. Na kratke staze to ima smisla, ali za uspeh brenda potrebna je mnogo promišljenija i iskrenija taktika. Pre svega, kroz građenje autoriteta i kredibiliteta jednog brenda.

Postoji jedna izreka:

You are not in the business of the thing. You are in the business of selling that thing

Imajte ovo u vidu kada pravite zanimljive reklame na društvenim mrežama sa kopijima koje nude benefite isključivo za kupca.

Evo nekih pitanja na koje svaki brend treba detaljno da odgovori pre nego što napravi svoj plan na digitalu:

Zašto vas ljudi gledaju, slušaju, prate?

Šta ljudima treba što vi možete da pružite?

Da li bi neko primetio ako vas sutra nema ( misli na vaš rad ) ?

Šta mogu učiniti za ovu osobu?

Koji problem osoba želi da reši?

Ko sve ima koristi od rešenja?

Ko će da plati za to?

Kako da dokažete svoje tvrdnje?

Kako dobiti feedback ( odgovor) od klijenta?

Zamislite vašeg idealnog kupca i napišite vrednosti koje ona podržava i da li je to u skladu sa vrednostima vašeg brenda.

SRBIJA U POREĐENJU SA SVETOM

Srbija je u poređenju recimo sa Amerikom prilično daleko naročito zbog online plaćanja sa tendencijom poboljšanja, koje jeste minorno, ali se oseća. Ljudi sve više istražuju i interesuju se za digitalni marketing ili čak bazično pokazuju želju da budu digitalno pismeni.

U poređenju sa zemljama u regionu mislim da je Srbija u zamahu i više polaže pažnju na nove tehnologije i društvene mreže.

Ono što sve više primećujem kao predavač i mentor je da su ljudi spremniji da fokusiraju svoje vreme i resurse na ovu oblast. Ona  se menja iz dana u dan i potrebno je mnogo vežbe  kako bi se shvatila suština, filozofija prodajnog levka i platforme i pojavili prvi rezultati.

Za kvalitetan SEO i za oglašavanje, kako na društvenim mrežama tako i na internetu uopšte, potrebno je najmanje 6 meseci do godinu dana aktivnog promišljenog rada, strategije sadržaja i offline aktivnosti koje bi digital ispratio.

Kvalitetna edukacija je budućnost. Diverzifikovaće se platforme koje nude “pravu i skupu” edukaciju od svega onog što je lako dostupno i što ljudi “ostavljaju” kao informaciju kroz običan Google search. Tako već sad imamo Masterclass, malo skuplju aplikaciju preko koje vas najboljim tehnikama u umetnosti, glumi, muzici podučavaju najveća imena, predstavnici branše kao što su Natalie Portman, David Lynch, Jodie Foster, Carlos Santana i mnogi drugi.

KORISNI ALATI 

Neprevaziđeni su Canva i Crello, zatim alati za scheduling postova na Instagramu kao što su Planoly, Review i Later. Tu su još i Buzzsumo koji analizira sve najznačajnije teme iz raznih industrija koje su bile šerovane na društvenim medijima i daje uvid u teme  i sadržaje na jedan klik. Key words planner i Ubersuggest važni su za pretragu ključnih reči. Smatram da bi ova dva alata trebali više da se koriste u Srbiji naročito na društvenim mrežama poput LinkedIn-a i Facebook-a. Ceo internet je stvoren od ključnih reči, a ljudi ih shvataju olako čak i kada je u pitanju web sajt.

KNJIGA “PERVERTAJZING”

Ideja za “Pervertajzing” nastala je nakon mnogo godina rada sa klijentima, u medijima i kroz komunikaciju sa ljudima iz branše kao i na osnovu sopstvenog iskustva.  Ponavljale su se uloge i situacije i klišeizirani odnosi do te mere da sam na osnovu toga morala da napišem knjigu kao svojevrsnu demistifikaciju svega što se dešava u našoj industriji a nastalu na osnovu realnih, mojih i tuđih  iskustava.

Naziv knjige “Pervertajzing” nastao je nakon brejnstorminga sa prijateljem, kada smo zajedno konstatovali koliko izopačenosti, bespotrebnih igara i laži postoji, pre svega onih koji se po prirodi posla a i inače, odvijaju u samom umu pojedinaca željnih privida moći.

Bavila sam se predrasudama i klišeima koji su ovom zemljom potpuno ovladali i koji se kao zaraza generacijski prenose. Mislim da je to osnovni problem zašto kao društvo ne pokazujemo znake napretka već decenijama. Knjiga Pervertajzing nastala je i kao neka vrsta i bunta i podsmeha celoj sadašnjoj advertajazing sceni u Srbiji kroz hiperbolu i fikciju. 

SAVETI ZA POČETNIKE

Moj omiljeni quote za sve koji žele da se bave marketingom ali i vlasnike malih preduzeća koji ovo čitaju, a ne žele da ulažu u  marketing, je sledeći: “Marketing is the sex of business. It’s the most pleasurable, most fun part of running your own business.” Pa, sad vidite da li ne želite da ga imate 🙂 

Ukoliko vam je potrebna konsultacija u vezi sa nastupom na društvenim mrežama, Bojanu možete kontaktirati putem e-maila: Bojana.kovac@webakademija.rs

Foto:Pixabay, Privatna arhiva

 

Podeli:
error: Content is protected !!